دسته‌بندی نشده

انواع پارچه لباس مجلسی | بهترین پارچه برای دوخت لباس مجلسی چیست؟

انواع پارچه لباس مجلسی

پارچه‌ها را می‌توان به دو نوع مصنوعی و طبیعی تقسیم کرد. برخی از این پارچه‌های مصنوعی و طبیعی را می‌توان ترکیب کرد و از آن‌ها برای دوخت انواع لباس مجلسی استفاده کرد. انتخاب انواع پارچه لباس مجلسی مناسب به اندازه پیروی از دستورالعمل‌های الگوی دوخت مهم است. یکی از فاکتورهای اصلی که باید در انتخاب پارچه برای لباس در نظر گرفت، وزن پارچه است. وزن پارچه‌های مختلف بسته به نوع لباسی که می‌دوزید و مناسبتی که آن را می‌پوشید، ویژگی‌های متفاوتی دارند.

انواع پارچه لباس مجلسی

پارچه لمه

انواع پارچه لباس مجلسی: لمهلمه درخشندگی بسیاری را به نمایش می گذارد و بافت منحصر به فردی را ارائه می‎دهد که بدون زحمت چشم‌ها را به خود خیره می‌کند. پارچه لمه معمولاً برای دوخت  لباس مجلسی و لباس رقص استفاده می‌شود. پارچه لمه همچنین برای ساخت پرده‌های چشمگیر خانه و تزئینات مهمانی نیز استفاده می‌شود. طیف وسیعی از پارچه های لمه مانند لمه شنی، ساتن لمه، لمه نایلونی، لمه نگین دار و لمه فویل متالیک وجود دارد.

توری یا دانتل

انواع پارچه لباس مجلسی: دانتلپارچه توری یکی از محبوب ترین پارچه‌ها برای دوخت انواع لباس مجلسی است. پارچه توری یا دانتل شفاف است و دارای ظاهری مشبک است. دانتل در سه نوع برجسته، کار شده و کار نشده به فروش می‌رسد. این پارچه ابریشمی اغلب برای دوخت لباس عروس و نامزدی استفاده می‌شود. زیبایی و ظرافت دانتل و نقش های برجسته آن خیره‌کننده است.

پارچه کالیکو (Calico)

پارچه کالیکوقبل از اینکه به این فکر کنید که می‌خواهید از چه پارچه‌‌ای برای دوخت لباس مجلسی خود استفاده کنید، توصیه می‌کنم مقدار کمی پارچه کالیکو را خریداری کنید. پارچه کالیکو همواره نزد طراحان لباس محبوب است زیرا از این پارچه در تست اولیه تولید محصولاتشان استفاده می کنند. کالیکو می‌تواند به عنوان پارچه تمرینی استفاده شود زیرا خرید آن نسبتاً ارزان است و در ضخامت‌های کمی وجود دارد. این پارچه 100% پنبه‌ای، همه کاره‌‌ترین و مقرون به صرفه‌ترین پارچه است

انواع پارچه لباس مجلسی: مخملی

انواع پارچه لباس مجلسی: مخملیویژگی اصلی مخمل نرمی آن است، بنابراین این منسوجات عمدتاً در مواردی که پارچه نزدیک به پوست قرار می‌گیرد استفاده می‌شود. در عین حال، مخمل جذابیت بصری مشخصی نیز دارد، بنابراین معمولاً در دوخت انواع لباس مجلسی استفاده می‌شود. مخمل‌ها را می توان ضد آب و مقاوم در برابر آسیب تولید کرد. آن‌ها همچنین گاهی اوقات طرح‌دار یا برجسته هستند. در حالی که می‌توان از مواد مختلفی برای ساخت مخمل استفاده کرد، فرآیند مورد استفاده برای تولید این پارچه صرف نظر از اینکه از کدام پارچه پایه استفاده می‌شود یکسان است.

بیشتر بخوانید: انواع مدل لباس مجلسی زنانه جدید 2024

پارچه ارگانزا (ORGANZA)

پارچه ارگانزاارگانزا پارچه‌ای ظریف است که ظاهری شبیه به پارچه‌ی حریر دارد اما به اندازه‌ی حریر براق نیست. همچنین از حریر محکم‌تر است و اغلب برای افزودن حجم به لباس استفاده می‌شود. ارگانزا اغلب سبک‌تر از پر است و ساختاری ساده دارد. پارچه ارگانزا می‌تواند کمی براق به نظر برسد، زیرا نخ‌های منفرد به صورت مارپیچی پیچ خورده و سپس به هم بافته می‌شوند. این ماده در ابتدای تولید از ابریشم گران قیمت ساخته میشد. امروزه ارگانزا تقریباً به طور کامل از پلی استر ساخته شده است و در هر سایه یا رنگی یافت می‌شود.

پارچه ابریشم

انواع پارچه لباس مجلسی: ابریشمیپارچه ابریشمی یکی از انواع پارچه لباس مجلسی محبوب در میان بسیاری از خانم‌ها می‌باشد. ابریشم مجلل، ظریف و فوق العاده نرم یکی دیگر از الیاف طبیعی است. تولید کنندگان، ابریشم خام را از پیله‌های ایجاد شده توسط کرم ابریشم برداشت می‌کنند. امروزه عمده ترین کشورهایی که در تولید ابریشم شرکت دارند عبارتند از: چین، هند، ازبکستان، برزیل، ژاپن، تایلند، ویتنام و ایران. علیرغم سهم بازار کوچک ابریشم در بازار جهانی نساجی (حدود 0.2٪)، تولید در حدود 60 کشور در سراسر جهان پخش شده است.

ژرژت (Georgette)

پارچه: ژرژتژرژت نوعی پارچه کرپ است که معمولاً از ابریشم خالص ساخته می‌شود اما می‌تواند از الیاف مصنوعی مانند ابریشم مصنوعی، ویسکوز و پلی استر نیز ساخته شود. این جنس پارچه به نسبت انواع دیگر تقریبا قیمت بالایی دارند. لباس‌های این جنسی معمولا مورد استفاده برای موقعیت‌های خاص و لاکچری است.

پارچه شانتونگ

پارچه شانتونگشانتونگ نوعی پارچه ابریشمی با برجستگی‌های نامنظم مشخص است که به نام اسلب شناخته می‌شود. با وجود بافت نامنظم آن، متخصصان پارچه، شانتونگ را استاندارد طلایی پارچه‌های ابریشمی می‌دانند و این پارچه انتخابی محبوب برای لباس‌های عروسی گران‌قیمت است. شانتونگ از کشور چین سرچشمه گرفته است.

پوپلین پنبه ای

پارچه پوپلین پنبه اییکی از مهم‌ترین ویژگی‌های انواع پارچه لباس مجلسی جنس آن است. پوپلین پارچه‌ای همه کاره و ساده است که معمولاً از پنبه تهیه می‌شود و اغلب در پیراهن‌ها و لباس‌های دکمه دار استفاده می‌شود. پارچه پوپلین یک پارچه خنک و نرم است از این رو گزینه مناسبی برای دوخت انواع لباس‌های تابستانی نیز به شمار می‌آید. این پارچه برای اولین بار در قرن پانزدهم در کشور فرانسه بافته و تولید شد و نام پوپلین نیز از محل تولید و بافتش یعنی کاخ پاپلینو، محل اقامت پاپ گرفته شده است.

انواع پارچه لباس مجلسی: ساتن

انواع پارچه لباس مجلسی: ساتنساتن یکی دیگر از مواد عالی برای دوخت انواع لباس مجلسی با رنگ‌های خاص است. ساتن به خاطر حس لطیف و مجلل خود شناخته شده است و آن را به انتخابی محبوب برای لباس شب، لباس عروس، لباس زیر زنانه، و غیره تبدیل می‌کند. وقتی به پارچه‌های مجلل و شیک فکر می‌کنید، ساتن نامی است که اغلب ظاهر می‌شود. این به این دلیل است که پارچه ساتن سابقه طولانی در ارتباط با پیچیدگی و مجلل دارد. نحوه بافته شدن آن ظاهری لوکس، ابریشمی و پرده ای زیبا به آن می‌بخشد. درخشش زیبای پارچه ساتن به لباس شما کمک می کند تا از بین مردم متمایز شود.

پارچه ریون

پارچه ریونریون یکی از انواع پارچه لباس مجلسی است که به دلیل الیاف نازکی که دارد بسیار تنفس پذیر، خنک و راحت است. این پارچه شیک است و می‌توان از آن برای دوخت لباس‌های زیبا استفاده کرد. پارچۀ ریون انواع و اقسام متنوعی دارد و بافت هر کدام از انواع آن شبیه به بافت پارچه‌های طبیعی، مانند پارچه‌‌های ابریشمی، پشمی، لینن و کتان است.

پارچه کرپ

پارچه کرپپارچه کرپ پارچه‌ای نازک با بافتی چروک است. به آن «کرسپ» یا «ترد» نیز گفته می‌شود. بیشتر افراد لباس‌هایی از جنس کرپ را برای مجالس رسمی می‌پوشند. جدای از ظاهر چروک‌دار مشخصه‌اش، پارچه کرپ معمولاً ظاهر زیبایی دارد. نازک بودن پارچه آن را بادگیر و قابل تنفس می‌کند. به علاوه، روی پوست احساس سنگینی نمی‌کند.

پارچه کتان

انواع پارچه لباس مجلسی: کتانپارچه کتان با توجه فرآیند تولید و ترکیباتی که در طی تولید آن استفاده شده است، انواع مختلفی دارد. کشسانی یکی از مهم ترین ویژگی الیاف کتان است. به دلیل پیشرفت در تولید پارچه، پارچه کتان مقرون به صرفه‌تر شده و می‌توان آن را با الیاف دیگر ترکیب کرد. انواع پارچه کتان برای هر کمد لباس شیک هستند و از پارچه کتان برای تولید کت و شلوارهای مجلسی استفاده می‌شود.

نتیجه‌گیری

به پارچه‌هایی که برای دوخت لباس مجلسی استفاده می‌شوند، پارچه مجلسی گفته می‌شود. انواع پارچه لباس مجلسی در بازار بسیار است. تعدادی از پارچه های مجلسی پر زرق و برق، برخی دیگر مات هستند. انتخاب بهترین پارچه مجلسی، تأثیر فوق العاده زیادی در ظاهر لباس دارد. علاوه بر پارچه، رنگ لباس مجلسی نیز بر ظاهر لباس تاثیر می‌گذارد. شما باید با توجه به سلیقه، رنگ پوست، شکل اندام و بودجه و مدل مورد نظرتان لباس مجلسی مورد نظر خود را انتخاب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *