دسته‌بندی نشده

10 نکته مهم و کاربردی در نگهداری از لباس ها

نگهداری از لباس ها

امروزه به دلیل افزایش هزینه‌ها مردم سعی بر رعایت نکات نگهداری از لباس ها دارند تا بتوانند در هزینه هایشان صرفه جویی کنند. خیلی از افراد هم هستند که علی رغم میل خود با روش های مراقبت و نگهداری مناسب لباس آشنا نیستند. ما در این مقاله به چند راهکار مهم و کلیدی اشاره کرده ایم تا در نگهداری و مراقبت از لباس‌ها به شما یاری رسانیم.

راهکارهای نگهداری از لباس ها

همانطور که می‌دانید لباس‌ها یکی از عواملی هستند که علاوه بر پوشش به بدن ما شخصیت و هویت می دهند. برای اینکه بتوانیم طول عمر این عامل مهم و ارزشمند رو بیشتر کنیم باید از راهکار های درست و اصولی در زمان شستشو، نگهداری و اتوکشی استفاده کنیم.

اکثر مردم میزان زیادی از پول و درآمد خود را خرج هزینه و خرید لباس هایشان می کنند که بعد از چند بار پوشیدن و استفاده به مرور زمان پوسیده و کهنه می شوند حال چگونه می توان از این فرسودگی و کهنگی جلوگیری کرد. با ما همراه باشید تا در ادامه به چند نکته مهم و کاربردی برای بالا بردن طول عمر در لباس‌ها اشاره کنیم.

  1. خرید لباس باکیفیت
    خرید لباس باکیفیت

    خرید لباس با کیفیت یکی از مهم ترین مواردی است که در هنگام انجام آن باید به آن توجه ویژه‌ای داشت. نوع جنس پارچه و دوخت لباس از مهم ترین مواردی است که بر کیفیت لباس تاثیر می گذارد. قیمت بالای لباس همیشه ملاک کیفیت و جنس خوب آن نیست پس در هنگام خرید به این مورد نیز توجه داشته باشید. بهتر است برای خرید لباس های باکیفیت، از مزون لباس مورد اعتماد دوستان و آشنایان خود خرید کنید.

  2. پشت و رو شستن یکی دیگر از نکات نگهداری از لباس هاست

    قبل از شستشو پیراهن یا شلوارتان را پشت و رو کنید زیرا این کار باعث می شود ظاهر لباس بیشتر حفظ شود.

  3. خالی کردن جیب ها قبل از شستشو

    قبل از شستشوی لباس‌های خود جیب شلوار و یا پیراهنتان را خالی کنید، زیرا وجود برخی وسایل در لباس شما مانند دستمال کاغذی، انواع کاغذ و اجسام فلزی یا نوک تیز موجب از بین رفتن و پایین آمدن کیفیت و پارچه لباس شما می شود.

  4. جدا کردن لباس‌ها از پارچه‌های پرزدار

    سعی کنید در هنگام شستشو لباس‌هایی که از کیفیت خوبی برخوردار هستند را با انواع ملافه، حوله و لباس‌های پرز دار نشوید زیرا اینکار موجب ایجاد پرز بر روی لباس‌های شما می شود و ظاهر آن را خراب می کند.

  5. قبل از اتو لباس آنها را تا کرده نگهدارید

    لباس های شسته شده و خشک شده را جمع و تاکنید زیرا در زمان اتوکشی لباس از چروک کمتری برخوردار است و این کار در نگهداری لباس کمک خوبی به شما می کند.

  6. از شوینده مناسب برای شستشوی لباس‌ها استفاده کنید

    از شوینده مناسب برای شستشوی لباس‌های خود استفاده نمایید. مثلا برای لباس‌های مشکی می توانید از مشکین تاژها که رنگ و کیفیت لباس شما را حفظ می کند استفاده نمایید. برای شستشوی لباس‌های نخی و ظریف از مایع لباس شویی با PH خنثی استفاده کنید و می‌توانید از نرم کننده‌های مخصوص برای لباس و پارچه‌های زخیم چون حوله‌ها و ملحفه‌ها برای نرمی و خوش بو شدنشان استفاده نمایید.

  7. نور مستقیم خورشید ممنوع

    تابش نور مستقیم خورشید در زمان زیاد و بیش از حد موجب از بین رفتن تار پود و بافت لباس می شود. و به مرور رنگ لباس را از بین میبرد.

  8. از آویزان کردن لباس‌های کشدار و بافت‌های زمستانی خودداری کنید

    برای خشک کردن لباس ها و ژاکت‌های کشبافت آنها را آویزان نکنید. بافت ها به دلیل قابلیت کشسانی که دارند زود از شکل و فرم اصلی خود خارج می شوند.

  9. لکه روی لباس رو فورا پاک کنید

    لکه‌های ایجاد شده بر روی لباس خود را فورا پاک کنید زیرا به تعویق انداختن این موضوع موجب می شود لکه ها برای همیشه ثابت بماند. اگه لکه‌ای بر روی لباس شما ایجاد شد آنرا فورا با دستمال مرطوب پاک کنید تا باعث پخش شدن آن نشود.

  10. اگر لباستان خیس است و یا عرق کرده اید آن را خشک کنید

    اگر عرق کرده‌اید و لباستان خیس شده حتما آن را قبل از آویزان کردن در کمد در فضای باز و یا جلوی پنکه قرار دهید تا خشک شود. این کار موجب از بین رفتن بوی بد لباس نیز می شود. همچنین می‌توانید از رطوبت گیر در اتاق خود استفاده کنید که موجب از بین رفتن رطوبت لباس و وسایل هایتان شود.

  11. استفاده از پرزگیر لباس

    استفاده از پرزگیر که یکی دیگر از نکات نگهداری از لباس است؛موجب تمیزی لباس می شود و برای لباس مفید است.

  12. از خشکشویی مناسب استفاده کنید

    اگر لباس گران قیمت دارید حتما شستشوی آن را به خشک شویی بسپارید و برای نگهداری بهتر لباس هرگز در خانه اقدام به تمیزی آن نکنید. برخی از لباس ها مانند مخمل، پارچه های زر دوزی، ابریشم، ساتن و یا کت و شلوار نیاز به خشک شویی دارند.

  13. پارگی‌ها را بدوزید

    اگر لباس شما دچار پارگی و یا سوراخ شد قبل از شستن و یا آویختن، آن را ترمیم و یا بدوزید. چون در هنگام شستشو ممکن است پارگی آن بیشتر شود.

  14. اتو کردن اصولی لباس

    اتو کردن اصولی لباساتو کردن لباس اگه اصولی و درست انجام نشود ممکن است به لباس آسیب جدی وارد کند. همانطور که می دانید استفاده بیش از حد از اتو روی پارچه‌های ظریف می تواند پارچه ی لباس را از بین ببرد. به همین خاطر همیشه از سطح مناسب گرما برای نوع پارچه ای که دارید استفاده کنید. درجه مجاز و مورد استفاده برای لباس‌های کتان، 445 درجه فارنهایت، لباس‌های پشمی 300 و لباس‌های نایلون و اکلریک 275 درجه فارنهایت می باشد.

  15. الیاف لباس خود را بشناسید

    اگر شما الیاف پارچه و لباس خود را بشناسید می‌توانید در صورت بروز مشکل بهتر آن را حل کنید.
    نگهداری و مراقبت از پارچه های ابریشمی و پشم
    برای نگهداری بهتر پارچه های پشمی و ابریشمی آن ها را با آب سرد بشورید و برای خشک کردن آنها را در یک سطح پهن کنید و از آویزان کردن آنها خودداری نمایید. برای نگهداری لباس ها بهتر است که آنها را در یک جای خشک و تاریک نگهدارید.
    نگهداری و مراقبت از پارچه های پنبه و کتان
    برای شستشوی لباس های کتان و پنبه می توانید از ماشین لباسشویی استفاده کنید اما توجه داشته باشید که پارچه هایی با الیاف پنبه به رنگ تیره رنگ پس می دهد. همچنین برای اتو کردن لباس هایی با پارچه پنبه ای بهتر است که آنها با اتوی بخار و یا به صورت پشت رو و از داخل اتو نمایید.
    نگهداری و مراقبت از پارچه های پلی استر، نایلون و ریون
    برای نگهداری و مراقبت از پارچه های پلی استر، نایلون و ریون بهتر است که آنها را در ماشین بشویم و حتما از خشک کن استفاده کنیم و در زمان اتو کردن از دمای اتو پایین باشد زیرا دمای بالا این نوع از پارچه هار می سوزاند.

  16. نگهداری لباس در کمد

نگهداری لباس در کمد

نگهداری لباس ها در کمد و مرتب نگهداشتن آنها نه تنها بر عمر و دوام لباس ها می افزاید بلکه نشانه ی با سلیقه و نظم شماست. با پیشرفت صنعت پوشاک، تولید و عرضه انواع لباس با جنس و برند های مختلف امکان پذیر بوده است. شما می توانید مناسب با هر فصل از لباس مخصوص و خاص خود استفاده نمایید.

همانطور که میدانید کمد لباس به دلیل فضای بسته و تاریکی که دارد مکان خوبی برای رشد حشرات و موجودات موزی است. بهتر است برای جلوگیری از این مورد در زمان خرید و انتخاب سرویس خواب خود به جنس چوب آن توجه داشته باشید زیرا وجود حشرات و بید در کمد شما موجب سوراخ شدن و خراب شدن لباس های شما می شود. بهترین نوع چوب برای داشتن کمد و سرویس خواب چوب سدر است. این نوع چوب به دلیل داشتن خواص و بوی خاص خود موجب دور کردن و فراری دادنشان می شود.

بیشتر بخوانید: راهنمای کامل انتخاب لباس مجلسی زنانه

جمع بندی

امروزه به دلیل بالا رفتن هزینه‌ها و تورم افراد سعی بر نگهداری لباس‌ها و وسایل شخصی خود دارند تا بتوانند گامی در جهت صرفه جویی بردارند. این روزها تمامی لباس‌هایی که استفاده می کنیم از جنس‌ و تنوع رنگی بالایی برخورداراند. برای مراقبت از آنها باید نحوه شستشو، اتو کردن و مکان نگهداری آنها را بدانیم تا بتوانیم از داشتن لباس هایی سالم و متنوع لذت ببریم. قبل از خرید لباس بهتر است جنس پارچه و الیاف آن را بشناسیم و نحوه شستشو و نگهداری از آن را بدانیم. ما در این مقاله تمام تلاشمان را کردیم تا اطلاعات مفیدی در مورد نگهداری و شستشوی لباس را در اختیار شما قرار دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *