دسته‌بندی نشده

9 روش از بین بردن پرز لباس | چطور پرز لباس را از بین ببریم؟

از بین بردن پرز لباس

روش های زیادی برای از بین بردن پرز لباس وجود دارد. چسبیدن پرز به لباس می‌تواند زیبایی و جذابیت لباس را از بین ببرد؛ به خصوص اگر لباس تیره باشد. پرز دادن ممکن است برای تمامی لباس‌ها اتفاق بیفتد. به همین دلیل بهتر است بیاموزید که چگونه با چند راه حل ساده می‌توان از شر پرزهای لباس‌ها خلاص شد.

از بین بردن پرز لباس

  1. از غلتک پرزگیر لباس استفاده کنید.
    این غلتک ها به این شکل طراحی شده‌اند که وقتی آن‌ها را روی سطح لباس قرار می‌دهید، به راحتی پرز و الیاف اضافی و نخ‌ها را از روی سطح لباس جدا می‌کنند. برای استفاده، آن را روی لباس بغلتانید. اگر به رول کردن ادامه دهید، متوجه خواهید شد که خاصیت چسبندگی غلتک تقریبا از بین رفته است. هنگامی که این اتفاق افتاد، ورق چسبناک را جدا کنید تا یک چسب تازه زیر آن ظاهر شود. به چرخاندن و برداشتن ورق‌ها ادامه دهید تا جایی که دیگر پرز وجود نداشته باشد.
  2. یک غلتک پرزگیر خانگی درست کنید
    به یک رول نوار چسب پهن و یک وردنه نیاز دارید. کمی از چسب را باز کنید و انتهای آن را روی وردنه قرار دهید. دقت کنید که قسمت چسبنده نوار رو به شما باشد و قسمت صاف آن رو به وردنه باشد. نوار را با احتیاط دور وردنه به صورت مارپیچ بپیچید. وقتی به انتهای دیگر وردنه رسیدید، نوار را جدا کنید. برای استفاده، وردنه را روی لباس خود قرار دهید. آن را از دسته‌ها بگیرید و از بالا به پایین بچرخانید تا پرزها از بین بروند.
  3. از نوار چسب استفاده کنید
    مقداری نوار چسب پهن را برش دهید و آن را روی قسمتی که پرز پرز شده قرار دهید. نوار چسب در واقع کار همان غلطک‌های بازاری را انجام می‌دهد. هرچه نوار پهن‎تر باشد، منطقه بیشتری را پوشش می‌دهد.
  4. از تیغ اصلاح تمیز استفاده کنید
    این روش برای پرزهایی که به پارچه چسبیده‌‌اند مؤثر است. به آرامی تیغ را روی پارچه بکشید و پرزها را از روی تیغ جدا کنید. اگر ریش تراش برقی ندارید استفاده از تیغ هم کافی است. تیغ را در چند جهت روی پارچه بکشید تا تمام از بین بروند.
  5. از یک اسفنج مرطوب برای پاک کردن پرزها استفاده کنید
    یک اسفنج یا پد شستشو را با آب خیس کنید و آن را فشار دهید تا رطوبت اضافی از بین برود. به آرامی قسمت زبر اسفنج یا پد تمیز کردن را روی پارچه بمالید. از یک حرکت رو به پایین استفاده کنید و هر بار در بخش های کوچک کار کنید
  6. از یک نایلون یا جوراب شلواری قدیمی استفاده کنید
    دست خود را به یک نایلون یا یک جفت جوراب شلواری بپوشانید، مثل اینکه در حال پوشیدن دستکش هستید. دست خود را به آرامی روی پارچه بکشید. پرز به نایلون و جوراب شلواری می چسبد.
  7. لباس‌ها را دوباره بشویید، اما بدون مواد شوینده
    اگر لباس‌هایتان را از ماشین لباسشویی بیرون آوردید و دیدید روی آن‌ها پرز است، دوباره آن‌ها را داخل لباسشویی قرار دهید و بشویید. اینبار از مواد شوینده استفاده نکنید. پس از اتمام چرخه شستشو، لباس ها را بیرون بیاورید و تکان دهید تا پرزهای باقی مانده جدا شوند.
  8. استفاده از سرکه سفید
    سرکه هم پرز لباس‌ها را جدا می‌کند و هم مانع چسبیدن دوباره پرزها به لباس می‌شود. با استفاده از این راهکار علاوه بر اینکه پرزها از بین می‌روند نرم و درخشنده می‌شوند.
  9. لباس‌ها را در فضای باز خشک کنید
    خشک کردن لباس در فضای باز پرز لباس را کاهش می‌دهد. باد نیز ممکن است باعث ریختن پرزها شود. خشک کردن لباس در فضای باز همچنین یکی از روش های شستن لباس تیره است.

جلوگیری از به وجود آمدن پرز لباس

  • بدانید چه چیزی باعث پرز می‌شود و آن موارد را جداگانه بشویید. برخی از اقلام، مانند شنل و حوله بیشتر از سایرین در ماشین لباسشویی پرز می‌دهند. هنگامی که متوجه شدید علت چیست، دفعه بعد که لباس‌ها را می‌شویید، آن را جداگانه آبکشی کنید. این کار از انتقال پرز به بقیه لباس هنگام شستشو جلوگیری می کند.
  • بدانید چه نوع پارچه‌هایی پرز را جذب می‌کنند و آن‌ها را جداگانه بشویید. برخی از پارچه‌ها مانند پارچه مخملی بیشتر از پارچه‌های دیگر پرز را جذب می کنند.
  • ¼ فنجان (60 میلی‌لیتر) سرکه سفید را به ماشین لباسشویی اضافه کنید. سرکه به از بین بردن پرز از روی لباس کمک می‌کند. همچنین به جلوگیری از چسبیدن پرزها کمک می‌کند. سرکه همچنین بوی بد لباس‌های شسته شده را از بین می‌برد.
  • قبل از شستن لباس، جیب ها را خالی کنید. اقلامی مانند دستمال کاغذی در ماشین لباسشویی پرزهای بیشتری ایجاد می‌کنند.
  • بعد از شستن لباس‌های پرزدار، داخل ماشین لباسشویی را تمیز کنید. اگر این کار را انجام ندهید، پرزهای باقیمانده ممکن است در طول شستشوی بعدی به بقیه لباس‌ها آسیب برسانند.
  • لباس‌ها را بعد از شستن و قبل از اینکه داخل خشک کن بگذارید تکان دهید. این کار به از بین بردن پرزهایی که ممکن است روی پارچه قرار گرفته باشند کمک می‌کند

دلیل به وجود آمدن پرز لباس

پرزها تکه‌های کوچکی از لباس هستند که از طریق اصطکاک یا شستشو جدا می‌شوند و کنار هم جمع می‌شوند. ساییدگی در پارچه لباس باعث می‌شود تا الیاف موجود در سطح نخ پارچه که به صورت آزاد هستند، به شکل یک گلوله کوچک ظاهر شوند. این ساییدگی می‌تواند در اثر پروسه شست و شو نیز اتفاق بیوفتد. هر لباسی با توجه به جنس پارچه، شیوه خاصی برای شست و شو دارد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *