دسته‌بندی نشده

نحوه شستن لباس تیره | جلوگیری از بور شدن لباس مشکی

نحوه شستن لباس تیره

نحوه شستن لباس تیره چالش برانگیز است چون ممکن است رنگ آن‌ها به پارچه لباس‌های دیگر پس بدهد. با رعایت چند نکته، شستن لباس‌های تیره نسبتا آسان می‌شود. برای شروع، لباس‌های خود را بر اساس رنگ و نوع پارچه مرتب کنید. لباس‌های تیره را در آب سرد بشویید و یک شوینده مناسب انتخاب کنید. همیشه باید لباس‌های تیره را خشک آویزان کنید. شستشو و خشک کردن مناسب لباس‌های تیره شما را آراسته‌تر می‌کند. برای بسیاری از ما، لباس‌های سیاه و تیره از ملزومات کمد لباس هستند، به این معنی که هیچ چیز آزاردهنده‌تر از زمانی نیست که آن‌ها رنگ خود را از دست بدهند. از لباس‌های مشکی کوچک و شلوار جین تنگ گرفته تا پیراهن‌ها و دامن‌های تیره.

نحوه شستن لباس تیره

راه‌هایی برای به تاخیر انداختن و جلوگیری از رنگ پریدگی لباس های تیره وجود دارد. ما هشت مرحله را ذکر کرد‌ه‌ایم که به شما کمک می‌کند لباس‌های مشکی را به طور موثر بشویید و از بور شدن آن‌ها جلوگیری کنید. با دنبال کردن این مراحل، یاد خواهید گرفت که چگونه لباس‌های تیره خود را تمیز و نو نگه دارید.

مرحله 1: برچسب‌های مراقبت از لباس‌ها را بخوانید.
برچسب‌های مراقبت از لباس‌ها را بخوانید.
این مهم‌ترین قدم قبل از شستن هر نوع لباسی است. با نخواندن آن، ممکن است الزامات مهم برای شستن لباس‌های مشکی را از دست بدهید و باعث محو شدن زودهنگام آن‌ها شوید. همچنین، همه انواع لباس‌ها قابل شستشو با ماشین لباسشویی نیستند، به خصوص آن‌هایی که از پارچه‌های ظریف مانند توری یا کتان تهیه می‌شوند.

مرحله 2: لباس‌های خود را مرتب کنید.
مرتب کردن لباس در نحوه شستن لباس
روش‌های مختلفی برای مرتب کردن لباس‌ها وجود دارد. هر فرد روال شخصی خود را دارد، اما همه ما می‌توانیم توافق کنیم که مرتب کردن لباس‌ها بسیار مهم است. مرتب کردن می‌تواند لباس را از آسیب و انتقال رنگ محافظت کند و شستشوی بهتر و کارآمدتر را انجام دهد. در اینجا سه روش مختلف برای مرتب کردن لباس شما وجود دارد:

  • جدا کردن بر اساس نوع پارچه: همه پارچه‌های تیره نباید با هم شسته شوند و باید از هم جدا شوند. پارچه‌های سنگین تر مانند حوله و شلوار جین را باید جدا از پارچه های سبک مانند پنبه یا ابریشم بشویید. لوازم ظریف مانند توری، کتان و ابریشم باید جداگانه شسته شوند.
  • جدا کردن بر اساس رنگ: لباس‌های خود را بر اساس رنگ مرتب کنید. این به جلوگیری از انتقال رنگ در طول چرخه شستشو کمک می‌کند که اغلب می‌تواند به لباس‌های سفید یا رنگ روشن آسیب برساند.
  • جدا کردن بر اساس زیر شاخه‌ها: با سازماندهی آن‌ها در زیرمجموعه‌ها از زمان صرف شده برای شستشو بیشترین بهره را ببرید. این می‌تواند به جلوگیری از آسیب به لباس و سایر وسایل شما کمک کند. به عنوان مثال، حوله‌ها و ملافه‌ها معمولاً سنگین‌تر از لباس‌های معمولی هستند و لباس‌های نوزاد اغلب رنگ روشن دارند. ایجاد زیرمجموعه‌ها بر اساس این عوامل می‌تواند راه بسیار آسان‌تری برای ماندگاری بیشتر لباس ایجاد کند.

مرحله 3: لباس‌ها را هنگام شستشو پشت و رو کنید.
لباس‌ها را هنگام شستشو پشت و رو کنید.
اگرچه لباس‌های تیره می‌توانند به مرور زمان بور شوند، اما این امر به جلوگیری از بروز سریع آن کمک می‌کند.

مرحله 4: از آب سرد استفاده کنید.
نحوه شستن لباس های تیره در آب سرد
ماشین لباسشویی را در یک چرخه کوتاه روی سردترین دمای ممکن تنظیم کنید. لباس‌های تیره در طول چرخه لباس‌شویی مستعد از دست دادن رنگ خود هستند. شستن لباس‌های تیره در آب سرد به الیاف پارچه تیره کمک می‌کند که دست نخورده بمانند.

مرحله 5: از شوینده لباسشویی مناسب استفاده کنید.
"</strong
استفاده از مواد شوینده غیر زیستی و طبیعی می‌تواند از آسب به الیاف جلوگیری کند. فرمولاسیون شوینده‌های گیاهی به همان اندازه در تمیز کردن قوی هستند و اثرات جانبی محیطی سمی ندارند.

مرحله 6: مواد شوینده را با دقت اندازه‌گیری کنید.
مواد شوینده را با دقت اندازه‌گیری کنید.
به اکثر افراد آموزش داده شده است که مواد شوینده بیشتر به معنای لباس تمیزتر است. با این حال، استفاده بیش از حد از مواد شوینده در واقع می‌تواند برای لباس‌ها مضر باشد. به این دلیل که مواد شوینده اضافی می‌تواند باعث ایجاد کف اضافی شود و از ساییدگی لباس‌ها به یکدیگر جلوگیری کند.

مرحله 7: چرخه شستشو کوتاه را انتخاب کنید.
"تنظیم
هر چه لباس‌های تیره و مشکی کمتر در آب بماند و زمان شستشو کمتر باشد، احتمال کم‌رنگ شدن لباس‌ها کمتر می‌شود.

مرحله 8: لباس‌ها را در هوای آزاد خشک کنید.
لباس‌ها را در هوای آزاد خشک کنید.
برای جلوگیری از بور شدن، از قرار دادن لباس‌های تیره در معرض نور مستقیم خورشید خودداری کنید.

هنگام شستشوی لباس‌های تیره از چه دمایی استفاده کنیم؟ گرم یا سرد؟

شستن لباس در آب داغ می‌تواند باعث شل شدن پارچه شود همچنین باعث می‌شود رنگ تیره از پارچه خارج شود. برای جلوگیری از محو شدگی لباس، آن‌ها را در آب سرد بشویید، این کار به حفظ پارچه و تناسب بهتر آن‌ کمک می‌کند و طول عمر طولانی‌تری به لباس‌ها می‌دهد، در حالی که در هزینه قبض آب و برق نیز صرفه‌جویی می‌شود.

مراقبت موثر از لباس‌ها هنگام شستشو برای همه رنگ‌ها

فقط رنگ‌های تیره نیستند که به مراقبت نیاز دارند. رنگ‌های سفید و روشن هم نیاز به توجه فردی دارند. از آنجایی که همه پارچه‌ها یکسان نیستند، باید به لباس‌هایی که از جنس جین یا حتی پنبه هستند نیز توجه ویژه‌ای شود.

بیشتر بخوانید: 10 نکته مهم و کاربردی در نگهداری از لباس ها

لباس های مشکی را چطور بشوییم تا بور نشوند؟

چالش اصلی شستن لباس‌های مشکی، جلوگیری از بور شدن آن‌ها است. با چند نکته مراقبتی و مجموعه‌ای از دستورالعمل‌های خوب، شستن لباس‌های تیره بسیار آسان می‌شود. از جمله راه‌های شستن لباس مشکی بدون رنگ پریدگی، شستشوی آن‌ها با قهوه یا چای است. برای انجام این کار، هنگام آبکشی لباس تیره کمی قهوه یا چای دم کرده را درون لگن اضافه کنید و سپس آبکشی نمایید.

بهترین روش شستن لباس های تیره و مشکی
جلوگیری از بور شدن لباس مشکی و تیره

نحوه شستن لباس های تیره بسیار ساده اما مهم است. بهتر است در هنگام شستن لباس‌ها به برچسب‌های مراقبت آن نگاه کنید. صرف نظر از رنگ، همیشه به برچسب مراقبت از پارچه دقت کنید. این برچسب به شما می‌گوید که آیا شستشوی ماشینی، دستی یا خشکشویی توصیه می‌شود یا خیر. اطمینان حاصل کنید که در صورت لزوم، محصولات تمیزکننده مکملی را که برای شستن لباس‌های تیره طراحی شده است، داشته باشید.

نکاتی درباره نحوه شستن لباس های تیره

  • لباس های تیره را در آب سرد بشویید. لباس‌های تیره به ویژه در طول چرخه شستشو مستعد از دست دادن رنگ هستند. آب سرد به الیاف پارچه‌های تیره کمک می‌کند که دست نخورده بمانند. دستگاه را برای سردترین حالت ممکن تنظیم کنید. همیشه از کوتاه‌ترین چرخه ممکن استفاده کنید. هر چه لباس‌های تیره کمتر در ماشین لباس‌شویی بمانند، بهتر است. این به آن‌ها کمک می‌کند رنگ خود را حفظ کنند.
  • شوینده اصلی مناسب بدون مواد افزودنی را انتخاب کنید. به دنبال شوینده‌ای باشید که هیچ گونه افزودنی روی بسته‌بندی آن تبلیغ نشده باشد. این شوینده باید برای لباس‌های تیره‌تر بی‌خطر باشد. برخی از اقلام ممکن است دارای برچسب “مناسب رنگ” یا “سفید کننده ایمن رنگ” باشند، اما از این موارد در لباس های تیره استفاده نکنید. چنین شوینده‌هایی بهتر است روی لباس‌های رنگ روشن استفاده شوند.
  • مواد شوینده را با دقت اندازه گیری کنید. بسته را بخوانید تا ببینید چه مقدار ماده شوینده اضافه کنید. هر ماده شوینده متفاوت است، بنابراین مقدار مشخصی برای استفاده وجود ندارد. با این حال، اگر لباس شما خیلی کثیف است، می توانید کمی مواد شوینده اضافی به آن اضافه کنید. به یاد داشته باشید، شستن لباس‌های تیره همیشه باعث کم رنگ شدن آن‌ها می‌شود، بنابراین شستشوی کارآمد بهترین است.
  • هنگام شستن لباس‌های ظریف ملاحظات خاصی داشته باشید. پارچه‌های ظریف، مانند پارچه‌های توری، نیاز به شستشوی ملایم دارند. بسیاری از انواع لباس زیر زنانه فقط با دست شسته می‌شوند.
  • غلت زدن در خشک کن برای لباس های تیره خوب نیست. می‌تواند باعث شود که آن‌ها بی رنگ و رو به نظر برسند. پس از درآوردن لباس‌های تیره‌ از لباس‌شویی، آن‌ها را آویزان کنید. باید از خشک کردن لباس‌های تیره در زیر نور مستقیم خورشید خودداری کنید.

جلوگیری از بور شدن لباس های مشکی و تیره

  • لباس های تیره را زیاد نشویید. هر بار که لباس‌های تیره را می‌شویید، مقداری رنگ از دست می‌دهند. فقط لباس‌هایی را بشویید که خیلی کثیف هستند یا بوی نامطبوعی دارند.
  • لکه‌های کوچک معمولاً بدون ماشین لباسشویی تمیز می‌شوند. می‌توانید با یک پارچه سفید و مخلوطی از آب و مواد شوینده لکه‌ها را پاک کنید. باید از نصف فنجان آب و یک قاشق چای خوری مواد شوینده استفاده کنید.
  • از سفید کننده با احتیاط استفاده کنید. در برخی موارد، ممکن است برای لکه‌های سرسختی که با روش‌های دیگر از بین نمی‌روند، به سفید کننده نیاز داشته باشید. فقط در صورت لزوم از سفید کننده استفاده کنید و مطمئن شوید که یک سفید کننده با کیفیت انتخاب کنید.
  • اطمینان حاصل کنید که مواد شوینده دارای نرم کننده پارچه هستند.

نحوه مرتب کردن لباس های تیره قبل از شستن

  • یکی از نکات مهم نحوه شستن لباس تیره خواندن برچسب لباس‌ها می‌باشد. قبل از شستشو لازم است برچسب لباس را بخوانید. با این کار مطمئن می‌شوید که آیا لباس قابل شستشو با ماشین لباسشویی است یا خیر.
  • بهتر است لباس مجلسی تیره را برای شستشو و اتوکشی به خشکشویی ببرید.
  • بعضی از لباس‌ها مانند لباس‌های پشمی، فقط با دست شسته می‌شوند. باید نوع لباس‌ها را به در یک وان با مقدار کمی مواد شوینده قرار دهید، آن‌ها را بشویید و سپس آویزان کنید تا خشک شوند.
  • البسه خود را بر اساس رنگ مرتب کنید. شما نمی‌توانید لباس‌های روشن را با لباس های تیره بشویید. یک دسته برای لباس‌های تیره و یک دسته برای لباس‌های روشن داشته باشید. همچنین به میزان کثیفی هر تکه لباس‌ توجه کنید. لباس‌های خیلی کثیف را نباید با لباس‌هایی که فقط نیاز به شستشوی سبک دارند بشویید.
  • لباس‌های خود را بر اساس نوع پارچه جدا کنید. فقط به این دلیل که همه لباس‌ها تیره هستند نمیتوان همه آن‌ها را با هم مخلوط کرد. نوع پارچه بر نوع شستشوی مورد نیاز یک لباس تأثیر می‌گذارد.
  • پارچه‌های سنگین‌تر، مانند شلوار جین و حوله، باید جدا از پارچه‌های سبک تا متوسط مانند تی‌شرت شسته شوند.

چرخه شستشو لباس های تیره و مشکی
چرخه شستشو در نحوه شستن لباس های مشکی

  • شاید فکر کنید که آب گرم یا داغ برای تمیز کردن لباس‌ها و از بین بردن میکروب‌ها بهترین است، اما همیشه اینطور نیست. اگر در حال شستن لباس‌های فرد بیمار هستید یا در هوای سرد زندگی می‌کنید که دمای آب 40 درجه یا کمتر است، آب گرم گزینه بهتری است. اگر این عوامل وجود ندارند، بهتر است از آب سرد برای لباس‌های تیره استفاده کنید. آب گرم و خشک کردن لباس‌ها در خشک‌کن می‌تواند باعث محو شدن سریع‌تر آن‌ها شود.
  • استفاده از آب سرد همچنین احتمال چروک شدن لباس را کاهش می‌دهد و به صرفه‌جویی در هزینه کمک می‌کند. بر اساس تحقیقات انجام شده، ۹۰ درصد انرژی که ماشین لباسشویی استفاده می‌کند صرف گرم کردن آب می‌شود. برای جلوگیری از هر گونه آسیب به لباس، توجه داشته باشید که شستن بیش از حد لباس‌ها می‌تواند طول عمر آن‌ها را کاهش دهد.

 

یکی از رنگ‌های پرکاربرد در کمد لباس‌ها رنگ مشکی است. این رنگ بسیار پرطرفدار و کاربردی می‌باشد اما سریع‌تر از رنگ‌های روشن، رنگ خود را از دست می‌دهد و بور می‌شود. شستن لباس‌های تیره و مشکی اصولی دارد که توجه به آن اصول، عمر لباس‌ها را افزایش می‌دهد. با رعایت نکات ذکر شده، دیگر نحوه شستن لباس های تیره چالش برانگیز نخواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *